22:30:21/

Q/A Photography

Fotografi / 2010-04-24



Jag har fått önskemål om att visa vad jag har för kamera/objektiv/inställningar, så nu kör vi!

Hemma finns det en Nikon D80 och en Nikon D40X. D80:n är nyare och bättre, men jag fotar fortfarande med D40X:n. Till D80:n har vi standardobjektivet och även ett zoomobjektiv, 55 - 200 mm. Till D40X:N även där standardobjektivet och jag har nyligen fått ett nytt objektiv, som jag verkligen rekommenderar, sjukt prisvärt! Det är ett f 1.8 / 50 mm objektiv. Det är alltså ett fast objektiv utan zoom och har en stor bländare. Den stora bländaren gör att bakgrunderna blir suddiga, att man får skarpare bilder och även att det är ljuskänsligt, så man kan ta bra och ljusa bilder i ett relativt mörkt rum.

Inställnignar jag brukar använda är helt olika. Försöker att fota med Auto så lite som möjligt och P är motsvarighet till auto, så den brukar jag köra på. Helmanuellt fotar jag väldigt sällan med, då jag inte lärt mig kameran så mycket än att jag vet hur man ska ställa in manuellt för att få det riktigt bra, men jag fotar mycket halvmanuellt, dvs; A -bländaren, S - slutartiden och P - motsvarighet till automatik. Hoppas ni fått reda på det ni ville, annars är det bara att fråga! Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0